facebook
twitter
youtube

Almåsskolan, Frillesåsskolan och Assaredsskolan topp tre i Väst!

Hur ser morgondagens digitala klassrum ut, där alla är ivriga att ta till sig ny kunskap? Åttondeklassarna på Almåsskolan i Mölndal tänker sig en framtidsskola som fokuserar mer på varje enskild elev, genom att inlärningen bara ger dig det du inte redan kan och på den nivån du är redo för. Med sin digitala lösning ”Touchbänken” vann de igår skoltävlingen Next Up Väst 2016.

I Next Up Väst har åttondeklassare från tio skolor haft i uppdrag att under terminen, som en del av ordinarie undervisning, arbeta fram lösningar på verklighetsförankrade case utformade av IT-företag. Till sin hjälp har eleverna haft en lagledare bestående av en kvinnlig IT-student från föreningen DataTjej, och färska inblickar i hur det är att jobba med IT på riktigt genom bland annat studiebesök. Igår avslutades arbetet med en gemensam tävlingsdag på Universeum, där en kvalificerad jury kom fram till vilka tre skolor de tyckte hade kommit fram till de allra bästa lösningarna.

- Juryn hade en tuff uppgift: alla klasser gjorde jättebra presentationer, konstaterar Kerstin Appelström på Universeum som genomförde Next Up Väst för andra gången.

Almåsskolan vinnare

vinnarenextupväst_webb

Förstapriset, som gav 15 000 välförtjänta kronor till klasskassan, gick till Almåsskolan i Mölndal vars lag löst Ericssons case ”Morgondagens digitala klassrum”. Lagledare för vinnarna var Ajla Cano. I uppdraget ingick att:

  • Identifiera vad som motiverar, engagerar och bidrar till en högre grad av inlärning.
  • Identifiera ett antal konkreta förslag på hur undervisning och klassrum skulle kunna se ut med hjälp av digitala hjälpmedel som finns nu, och som kan finnas imorgon.

Almåsskolans lösning var en digital touchbänk, med stort fokus på individen – men också på samhällsekonomi och hållbarhet. ”Tänk om inlärningen i skolan kunde ge dig bara det du inte redan kan och på den nivån du är redo för” skriver de i den rapport som, tillsammans med en kort film och en presentation på tävlingsdagen, låg till grund för juryns bedömning.

Så här tyckte juryn (bestående av Dorotea Blank Universeum, Barbro Lien Rönn Hogia, Emma Axelsson Framtiden, Johan Wallin Cybercom, Mikael Haglund IBM, Robert Valton Volvo, Karl-Magnus Möller Ericsson och Sofia Knüppel Mölndal) om Almåsskolans vinnande tävlingsbidrag och presentation:

”Genomtänkt pitch som skapar nyfikenhet för lösningen. Utgår från utmaningar i skolan och hittar tekniklösningar för att engagera och motivera barn och ungdomar. Jobbar utifrån att göra det svåra enkelt och sätter eleven i centrum. Vi ser bänken som en metafor för lärandet.”

Frillesåsskolan och Assaredsskolan hack i häl

Även andrapristagaren, Frillesåsskolan i Kungsbacka med lagledaren Hanna Materrne, hade fått Ericssons case att jobba med. De belönades med 10 000 kronor för sitt arbete med motiveringen: ”En fantasifull och kreativ palett av tekniska lösningar utifrån internationaliseringen och globaliseringens utmaningar. Lyfter lärmiljön till ny nivå och skapar nyfikenhet inför framtidens möjliga skola.”

Tredje pris och 5 000 kronor tilldelades Assaredsskolan i Göteborg, med lagledaren Alexandra Back, för lösningen på Framtidens case. Uppdraget var att förflytta sig till år 2025 för att bygga ett nytt bostadshus i Göteborg med den senaste tekniken. Motiveringen till tredjepriset löd: ”En vågad positiv vision om framtiden som omfamnar samhället i stort. Tittar på problem i vardagen idag men siktar på lösningar i framtiden. Väl genomförd informationssökning med tanke på konsekvenser.”