facebook
twitter
youtube

Next Ups partnerföretag skruvar upp sitt engagemang: Fredrik von Essen intervjuas av Svenskt Näringsliv

För få ungdomar, framförallt tjejer, vill jobba med it. Det är ett stort problem för branschen, som nu hårdsatsar för att få upp intresset. För tredje året i rad anordnas Next Up, tävlingen där åttondeklassare får lösa verklighetsbaserade it- problem som en del av skolundervisningen.

It-branschen har svårt att locka ungdomarna till utbildningarna, trots att både jobb och bra löner finns. Störst utmaning är det att få tjejerna intresserade, vilket märks på utbildningarna på både gymnasie- och högskolenivå. Därför har branschorganisationen IT&Telekomföretagen inlett en storsatsning, Next Up, som nu går in på sitt tredje år.

Det är en it-inspirerad tävling  där åttondeklassare från olika skolor tävlar mot varandra med att lösa problem i verklighetsbaserade case, framtagna av stora it-företag som Ericsson, IFS, Volvo och Hogia. Syftet är att ungdomarna ska få upp ögonen för branschen och de studie- och yrkesval som finns. Klasserna jobbar med projektet som en del av sin ordinarie undervisning, och de får även en lagledare som kommer från föreningen DataTjej, där tjejer som studerar it på högskolenivå är medlemmar.

– Vi vill visa vad det faktiskt innebär att jobba med it, att det inte är ett osocialt och grabbigt yrke. Det är ett projekt som ska inspirera ungdomarna, vilket våra lagledare hjälper till med, säger Fredrik von Essen, expert inom kompetensförsörjningsfrågor på IT&Telekomföretagen och ansvarig för Next Up.

Ständig vägledning

Det är skolorna själva som anmäler sitt intresse till Next Up, och omkring tio skolor får vara med per region. Första året var det en utmaning att få skolorna att delta, och då fanns tävlingen endast i Stockholmsområdet. Nu går Next Up in på tredje året och projektet finns i sedan förra året även i Göteborgsregionen.

Projektet ska genomföras på skoltid under två månader, och det är upp till skolorna själva hur de vill baka in Next Up i den ordinarie skolundervisningen. Lagen har ständig vägledning av sin lagledare, och de får även åka på studiebesök hos partnerföretagen under projektets gång.

När projektet närmar sig sitt slut, är det dags för klasserna att förbereda sig för sin presentation. Till finaldagarna utser skolorna femmannalag, där minst två ska vara tjejer, som gör en pitch framför en jury-i stil med den kända serien Draknästet. Vinnande skola i respektive region får 15 000 kronor.

Värdefullt med feedback

En ändring för i år är att grupperna kommer få förmiddagen på finaldagen för att gå igenom sina lösningar tillsammans med experter från partnerföretagen.

– Vi har lärt oss av tidigare år att det är väldigt värdefullt för eleverna att få feedback från någon annan än en lärare, så därför utökar vi den tiden i år. Det gör förhoppningsvis att eleverna blir mer sugna på att jobba med it, och att partnerföretagen blir mer sugna på att fortsätta projektet, säger Fredrik von Essen.

Det är partnerföretagen som möjliggör projektet tack vare sponsringen. Trots att projektet har fått mycket bra reaktioner, är det nog något mer som ligger bakom storföretagens medverkan. En kombination av ett långsiktigt tänk för framtiden och en social ansvarskänsla bidrar nog, tror Fredrik von Essen.

– Branschen är överens om att vi måste ändra könsfördelningen och få fler tjejer att bli intresserade av it. Goodwill i kombination med insikten om att långsiktighet är viktigt, hjälper oss att kunna driva projektet vidare, säger han.

Än så länge har ingen av åttondeklassarnas idé varit något som storföretagen har arbetat vidare med, men det är roliga, fantasifulla och innovativa idéer som presenteras, menar Fredrik von Essen. Jurymedlemmarna tycker det är roligt att lyssna och eleverna tycker det är roligt att berätta. Nu hoppas IT&Telekomföretagen att satsningen bär frukt och att fler tjejer blir intresserade av att fortsätta på it-spåret.

Louise Wachtmeister intervjuade Fredrik von Essen. Artikeln publicerades 2016-02-26 i nyhetsbrevet Nytt från Skola & Näringsliv.