facebook
twitter
youtube

Senaste nytt om Next Up


Christinaskolan, Fredrikshovs Slotts skola och Kista Grundskola topp tre i Next Up Stockholm

Hur kan skolundervisningen förbättras genom Internet of Things? Åttondeklassarna på Christinaskolan i Stockholm har svaret: ett armband kopplat till sensorer, datorer och en applikation som hjälper lärare och föräldrar till eleverna att ha bättre koll på både elevens hälsa och elevens intresse för skolan. Med sin lösning ”DoCeo. Feel good. Learn more” vann de igår skoltävlingen Next Up Stockholm 2016 i hård konkurrens med åtta andra Stockholms-skolor.

I Next Up Stockholm har åttondeklassare från nio skolor haft i uppdrag att under terminen, som en del av ordinarie undervisning, arbeta fram lösningar på verklighetsförankrade case utformade av IT-företag. Till sin hjälp har eleverna haft en lagledare bestående av en kvinnlig IT-student från föreningen DataTjej, och färska inblickar i hur det är att jobba med IT på riktigt genom bland annat studiebesök. Igår avslutades arbetet med en gemensam tävlingsdag i Kista Nod, där en kvalificerad jury kom fram till vilka tre skolor de tyckte hade kommit fram till de allra bästa lösningarna på totalt fem case med koppling till skolans värld.

Christinaskolan vinnare

27

Förstapriset, som gav 15 000 välförtjänta kronor till klasskassan, gick till Christinaskolan på Lidingö som löst IFS case ”Hur kan skolundervisningen förbättras genom Internet of Things?” Lagledare för vinnarna var Sofie Siggelin. Uppdraget var att ta fram en lösning inom Internet of Things tillsammans med IFS affärssystem, så att skolans undervisning blir en förebild för landets övriga skolor.

”Vi kallar vår produkt Doceo eftersom Doceo betyder teach alltså lära ut på latin och det är just det vi vill få fram med vår produkt. Vår slogan är ”feel good, learn more” eftersom vår produkt förbättrar både hälsan och lärandet hos eleven.” skriver eleverna i den rapport som, tillsammans med en kort film och finalpresentationen, utgjorde underlag för juryns bedömning.

Christinaskolans rapport (PDF)

Juryns motivering till förstapriset:

Ni har visat en genomtänkt användning och produktifiering som skapar stor nyfikenhet för lösningen. Den skapar engagemang för eleven att ta eget ansvar för sitt lärande och öka koncentration och prestationsförmåga över tid. Ni utgår från utmaningar i skolan och hittar tekniklösningar som sätter eleven i centrum. Ni visar verkligen en lösning i framkant som motiverar elever till goda resultat!

Fredrikshovs Slotts skola på andra plats

28

Fredrikshovs Slotts skola tog hem andraplatsen, och 10 000 kronor, med sin lösning på Hogias case ”Programmering i undervisningen”. Lösningen består av ett utbildningsprogram kallat ProBot, där eleverna lära sig programmera med hjälp av robotar. Lagledare för Fredrikshovs Slotts skola var Sonja Ericsson.

Fredrikshovs Slotts Skolas rapport (PDF)

Juryns motivering:

Med grundliga efterforskningar har ni skapat en lösning som tillåter individanpassat lärande. Er lösning genomsyras av en human syn på alla elevers rätt till lärande. Ni hittar verkligen lösningar för att engagera och motivera elever.

Kista Grundskola tredjepristagare

29

Kista Grundskola blev tredjepristagare, och vann 5 000 kronor till klasskassan, med sin lösning på Ateas case ”En modern skola för människor och miljö”. Deras presentation innehöll en rad tekniska lösningar med fokus på att utveckla den digitala miljön och att göra skolan effektivare för alla elever oavsett behov. Lagledare för Kista grundskola var Jana Prihodko.

Kista Grundskolas rapport (PDF)

Juryns motivering:

Er nyfikenhet och innovativa problemlösning kommer att förändra er och alla elevers vardag på ett positivt sätt. Er idé kommer att ge ett bättre lärande, och en högra närvaro i skolan.

Juryn bestod av:

Therese Brattlöf, Continuous Development Manager, Ericsson

Jonas Pergament, Global Business Solutions Sweden, Country Leader, IBM

Ulrika Holmbring, Product Director, IFS

Sandra Wissting, Processledare Atea Skola

Johanna Axelsson, HR Talent Management, Hogia

David Elfsberg, biträdande rektor Viktor Rydbergs samskola

  • Publicerat av: Sofia
  • Datum: 08-04-2016
  • Okategoriserade


Webbsändning från finalen i Next Up Stockholm 2016!

Idag är det äntligen dags för final i Next Up Stockholm 2016.
Elever från Björkebyskolan, Christinaskolan, Fredrikshovs Slotts Skola, Kista Grundskola, Kunskapsskolan, Milstensskolan, Vinsta Grundskola, Vistaskolan och Vittra Telefonplan är på plats på i Kista NOD-huset för att tävla om första priset, en check på 15 000 kr.

Om du inte är på plats kan du följa finalen via vår webbsändning som börjar kl 13.30!

  • Publicerat av: Mamite
  • Datum: 07-04-2016
  • Okategoriserade


Almåsskolan, Frillesåsskolan och Assaredsskolan topp tre i Väst!

Hur ser morgondagens digitala klassrum ut, där alla är ivriga att ta till sig ny kunskap? Åttondeklassarna på Almåsskolan i Mölndal tänker sig en framtidsskola som fokuserar mer på varje enskild elev, genom att inlärningen bara ger dig det du inte redan kan och på den nivån du är redo för. Med sin digitala lösning ”Touchbänken” vann de igår skoltävlingen Next Up Väst 2016.

I Next Up Väst har åttondeklassare från tio skolor haft i uppdrag att under terminen, som en del av ordinarie undervisning, arbeta fram lösningar på verklighetsförankrade case utformade av IT-företag. Till sin hjälp har eleverna haft en lagledare bestående av en kvinnlig IT-student från föreningen DataTjej, och färska inblickar i hur det är att jobba med IT på riktigt genom bland annat studiebesök. Igår avslutades arbetet med en gemensam tävlingsdag på Universeum, där en kvalificerad jury kom fram till vilka tre skolor de tyckte hade kommit fram till de allra bästa lösningarna.

- Juryn hade en tuff uppgift: alla klasser gjorde jättebra presentationer, konstaterar Kerstin Appelström på Universeum som genomförde Next Up Väst för andra gången.

Almåsskolan vinnare

vinnarenextupväst_webb

Förstapriset, som gav 15 000 välförtjänta kronor till klasskassan, gick till Almåsskolan i Mölndal vars lag löst Ericssons case ”Morgondagens digitala klassrum”. Lagledare för vinnarna var Ajla Cano. I uppdraget ingick att:

  • Identifiera vad som motiverar, engagerar och bidrar till en högre grad av inlärning.
  • Identifiera ett antal konkreta förslag på hur undervisning och klassrum skulle kunna se ut med hjälp av digitala hjälpmedel som finns nu, och som kan finnas imorgon.

Almåsskolans lösning var en digital touchbänk, med stort fokus på individen – men också på samhällsekonomi och hållbarhet. ”Tänk om inlärningen i skolan kunde ge dig bara det du inte redan kan och på den nivån du är redo för” skriver de i den rapport som, tillsammans med en kort film och en presentation på tävlingsdagen, låg till grund för juryns bedömning.

Så här tyckte juryn (bestående av Dorotea Blank Universeum, Barbro Lien Rönn Hogia, Emma Axelsson Framtiden, Johan Wallin Cybercom, Mikael Haglund IBM, Robert Valton Volvo, Karl-Magnus Möller Ericsson och Sofia Knüppel Mölndal) om Almåsskolans vinnande tävlingsbidrag och presentation:

”Genomtänkt pitch som skapar nyfikenhet för lösningen. Utgår från utmaningar i skolan och hittar tekniklösningar för att engagera och motivera barn och ungdomar. Jobbar utifrån att göra det svåra enkelt och sätter eleven i centrum. Vi ser bänken som en metafor för lärandet.”

Frillesåsskolan och Assaredsskolan hack i häl

Även andrapristagaren, Frillesåsskolan i Kungsbacka med lagledaren Hanna Materrne, hade fått Ericssons case att jobba med. De belönades med 10 000 kronor för sitt arbete med motiveringen: ”En fantasifull och kreativ palett av tekniska lösningar utifrån internationaliseringen och globaliseringens utmaningar. Lyfter lärmiljön till ny nivå och skapar nyfikenhet inför framtidens möjliga skola.”

Tredje pris och 5 000 kronor tilldelades Assaredsskolan i Göteborg, med lagledaren Alexandra Back, för lösningen på Framtidens case. Uppdraget var att förflytta sig till år 2025 för att bygga ett nytt bostadshus i Göteborg med den senaste tekniken. Motiveringen till tredjepriset löd: ”En vågad positiv vision om framtiden som omfamnar samhället i stort. Tittar på problem i vardagen idag men siktar på lösningar i framtiden. Väl genomförd informationssökning med tanke på konsekvenser.”

  • Publicerat av: Sofia
  • Datum: 24-03-2016
  • Okategoriserade


Next Ups partnerföretag skruvar upp sitt engagemang: Fredrik von Essen intervjuas av Svenskt Näringsliv

För få ungdomar, framförallt tjejer, vill jobba med it. Det är ett stort problem för branschen, som nu hårdsatsar för att få upp intresset. För tredje året i rad anordnas Next Up, tävlingen där åttondeklassare får lösa verklighetsbaserade it- problem som en del av skolundervisningen.

It-branschen har svårt att locka ungdomarna till utbildningarna, trots att både jobb och bra löner finns. Störst utmaning är det att få tjejerna intresserade, vilket märks på utbildningarna på både gymnasie- och högskolenivå. Därför har branschorganisationen IT&Telekomföretagen inlett en storsatsning, Next Up, som nu går in på sitt tredje år.

Det är en it-inspirerad tävling  där åttondeklassare från olika skolor tävlar mot varandra med att lösa problem i verklighetsbaserade case, framtagna av stora it-företag som Ericsson, IFS, Volvo och Hogia. Syftet är att ungdomarna ska få upp ögonen för branschen och de studie- och yrkesval som finns. Klasserna jobbar med projektet som en del av sin ordinarie undervisning, och de får även en lagledare som kommer från föreningen DataTjej, där tjejer som studerar it på högskolenivå är medlemmar.

– Vi vill visa vad det faktiskt innebär att jobba med it, att det inte är ett osocialt och grabbigt yrke. Det är ett projekt som ska inspirera ungdomarna, vilket våra lagledare hjälper till med, säger Fredrik von Essen, expert inom kompetensförsörjningsfrågor på IT&Telekomföretagen och ansvarig för Next Up.

Ständig vägledning

Det är skolorna själva som anmäler sitt intresse till Next Up, och omkring tio skolor får vara med per region. Första året var det en utmaning att få skolorna att delta, och då fanns tävlingen endast i Stockholmsområdet. Nu går Next Up in på tredje året och projektet finns i sedan förra året även i Göteborgsregionen.

Projektet ska genomföras på skoltid under två månader, och det är upp till skolorna själva hur de vill baka in Next Up i den ordinarie skolundervisningen. Lagen har ständig vägledning av sin lagledare, och de får även åka på studiebesök hos partnerföretagen under projektets gång.

När projektet närmar sig sitt slut, är det dags för klasserna att förbereda sig för sin presentation. Till finaldagarna utser skolorna femmannalag, där minst två ska vara tjejer, som gör en pitch framför en jury-i stil med den kända serien Draknästet. Vinnande skola i respektive region får 15 000 kronor.

Värdefullt med feedback

En ändring för i år är att grupperna kommer få förmiddagen på finaldagen för att gå igenom sina lösningar tillsammans med experter från partnerföretagen.

– Vi har lärt oss av tidigare år att det är väldigt värdefullt för eleverna att få feedback från någon annan än en lärare, så därför utökar vi den tiden i år. Det gör förhoppningsvis att eleverna blir mer sugna på att jobba med it, och att partnerföretagen blir mer sugna på att fortsätta projektet, säger Fredrik von Essen.

Det är partnerföretagen som möjliggör projektet tack vare sponsringen. Trots att projektet har fått mycket bra reaktioner, är det nog något mer som ligger bakom storföretagens medverkan. En kombination av ett långsiktigt tänk för framtiden och en social ansvarskänsla bidrar nog, tror Fredrik von Essen.

– Branschen är överens om att vi måste ändra könsfördelningen och få fler tjejer att bli intresserade av it. Goodwill i kombination med insikten om att långsiktighet är viktigt, hjälper oss att kunna driva projektet vidare, säger han.

Än så länge har ingen av åttondeklassarnas idé varit något som storföretagen har arbetat vidare med, men det är roliga, fantasifulla och innovativa idéer som presenteras, menar Fredrik von Essen. Jurymedlemmarna tycker det är roligt att lyssna och eleverna tycker det är roligt att berätta. Nu hoppas IT&Telekomföretagen att satsningen bär frukt och att fler tjejer blir intresserade av att fortsätta på it-spåret.

Louise Wachtmeister intervjuade Fredrik von Essen. Artikeln publicerades 2016-02-26 i nyhetsbrevet Nytt från Skola & Näringsliv.

  • Publicerat av: Mamite
  • Datum: 26-02-2016
  • Okategoriserade


Framtidens IT-talanger på studiebesök

Imorgon tisdag kommer en åttondeklass på studiebesök för att se hur vi på SAS arbetar med analys. Det är i samarbete med Next Up, som är ett strategiskt initiativ från IT&Telekomföretagen, som syftar till att långsiktigt inspirera unga människor, i synnerhet flickor, till studie- och yrkesval som leder till en framtid inom IT-sektorn.

Vi vill förändra synen på IT-arbeten och visa hur det är att arbeta med analys, att det inte bara är äldre män i vit labbrock som arbetar med det, utan att alla kan ha en karriär inom analys.

Jag vet själv att när jag var i den åldern skulle jag bli ekonom (som sexåring skulle jag bli VD, men jag var ju tvungen att börja någonstans). Det var det enda yrket jag visste någonting om, beroende av att jag hade träffat någon som hade det som yrke.  Jag hade tur som upptäckte IT första året på universitetet och då kunde ändra min inriktning.

Att kunna ha en påverkan på eleverna redan nu, kan göra att de ser IT-yrken som något de vill syssla med när de blir stora. Även om de väljer en ekonomilinje på gymnasiet, så kanske vi kan påverka dem till att välja IT som valbara kurser.

Under studiebesöket tänker vi berätta om hur analys kan användas idag och ta upp exempel som en 14-åring kan relatera till. T.ex. hur kommer det sig att de får reklam som kan intressera en 14-åring när de surfar? Hur kan streamingtjänster föreslå serier och filmer som många gånger träffar rätt?

Eleverna kommer också att få testa själva att ta fram data i SAS Visual Analytics, som är ett lättanvänt peka-klicka-verktyg, som vi från tidigare år sett att 14-åringar kan hantera utan problem.

Linda Ögren

Sr associate technical consultant, SAS

  • Publicerat av: Mamite
  • Datum: 09-02-2016
  • Okategoriserade