facebook
twitter
youtube

Senaste nytt om Next Up


Next Up: Nu tar vi språnget ut till skolorna!

Efter att under ett års tid ha sonderat, fokusgruppat, inspirerat, övertalat och förankrat så är det nu skarpt läge. Våra tolv DataTjej-lagledare går nu ut i skolorna med Next Up-mappar, en till var och en av de totalt 400 elever som deltar, och tillsammans med lärarna drar igång klassernas arbete med att ta fram förslag på lösningar på våra fem case.

Hur casen ser ut, och allt annat som man behöver veta om Next Up, finns här på sajten.

Det yttersta syftet med projektet är inte bara att visa vad det är man faktiskt håller på med bakom fasaderna i IT-branschen, utan också att få skolungdomarna förstå att det är spännande och kul för alla – inte minst alla tjejer som tror att ”datorer” och ”programmering” enbart är något för (halv-asociala) killar. Om inte de 400 eleverna efter tävlingsdagarna i början av april fått sin bild av IT-yrkena puffade åtminstone lite så vore det en ”epic fail”…

Jag tror dock inte det är någon risk. Med den entusiasm som DataTjejerna och partnerföretagen visat upp kan vi vara lugna med att vi gör avtryck. Sedan får vi se hur djupa våra avtryck blir. Det har dock hänt förr att de lösningsförslag som tagits fram vid olika ungdomstävlingar har omsatts i världsledande produkter, så vi får väl se…

Fredrik von Essen, 
ansvarig kompetensförsörjningsfrågor, 
IT&Telekomföretagen inom Almega

  • Publicerat av: Next Up
  • Datum: 14-01-2014
  • Next Up


Next Up: Nu har vi sparkat igång på allvar…

Next Up, vår tävling där åttondeklassare i Stockholmsområdet ska få lösa case hos ett antal av våra företag, har tagit ytterligare ett steg inför sin lansering i januari. Måndagen den 2 december genomförde vi dels en speeddating, där våra partnerföretag fick träffa DataTjej-studenterna som ska leda elevlagen (jfr bild), dels en kickoff för alla inblandade i projektet (företag, DataTjejer, lärare och övriga partners).

Hoss Eizad och Jenny Visén på Sogeti (silverpartner i Next Up) intervjuar Latife Aksoy, student på Stockholms Universitet och DataTjej-teamledare

Kvällen avslutades med att vi lottade ut de fem casen på de skolor som ska delta i tävlingen (än så länge åtta, vi räknar med tio). De fem uppdrag som eleverna ska ta fram förslag på lösningar till är i korthet följande (inom parentes: företagen som ansvarar för caset):

  1. Hur kan mobbning i sociala medier motverkas? (Sogeti)
  2. Hur kan säkerheten garanteras i ett framtida publikt jättearrangemang? (Ericsson)
  3. Hur kan dator och människor i framtiden samspela för att skapa bättre skolmat? (IBM)
  4. Det generationsövergripande sociala dataspelet (King)
  5. Hur omsätter vi socialt medie-engagemang till verklig förändring? (SVT)

Ett dokument som beskriver casen och tävlingen i övrigt finns framtaget. Är du nyfiken? Kontakta gärna mig på fredrik.vonessen@almega.se.

Den officiella lanseringen av projektet äger rum den 15 januari, då vi även presenterar en uppgraderad version av Next Up:s webbplats, öppnas i nytt fönster. Veckan efter sätter klasserna igång med sitt arbete att lösa casen.

Finaldagen är den 3 april, då elevlagen får presentera sina lösningar i det nybyggda NOD-huset i Kista, öppnas i nytt fönster.

Och följ oss gärna på Facebook och Twitter samt (med full fart från 15 januari) på Instagram #nextupsthlm.

Fredrik von Essen,
ansvarig kompetensförsörjningsfrågor,
IT&Telekomföretagen inom Almega

  • Publicerat av: Next Up
  • Datum: 10-01-2014
  • Next Up