facebook
twitter
youtube

Senaste nytt om Next Up


Kan Sveriges åttondeklassare hjälpa dig att lösa framtidens samhällsutmaningar?

DSC_2421[1]

Hur kan telekom möjliggöra sjukvård på distans? Hur kan sociala mediers ”digitala spår” användas för att skapa en bättre miljö? Vilken IT-lösning ska en nystartad skola satsa på för att främja lärandet? Hur kan en digital lösning göra vardagen bättre för både boende och personal på ett äldreboende?

Det var några av de frågeställningar som 1 000 åttondeklassare i Stockholm, Västsverige och Umeå arbetade med att hitta lösningar på under våren 2015, inom ramen för skoltävlingen Next Up.

Next Up handlar om att ge skolungdomar en bättre uppfattning om vad IT handlar om – genom att ge dem ämnesöverskridande och konkreta case från riktiga IT-företag att arbeta med under terminen och samtidigt tävla med andra skolor om vem som presenterar den bästa lösningen. Under våren 2016 genomför vi Next Up i tre regioner – Stockholm, Väst och Umeå – och hoppas att också ditt företag är med!

Kontakta gärna:

Fredrik von Essen Ansvarig för Next Up och kompetensförsörjningsfrågor på IT&Telekomföretagen

Telefon 08-762 70 57

  • Publicerat av: Next Up
  • Datum: 07-09-2015
  • Okategoriserade


Morgondagens IT-stjärnor är korade

I februari berättade vi om ungdomssatsningen Next Up – en tävling för åttondeklassare som ska locka fler ungdomar att söka sig till IT-branschen. Academic Work deltog i år som nationell partner och har tillsammans med tre lagledare från föreningen DataTjej stöttat och coachat ett lag i varje tävlingsregion: Stockholm, Väst och Umeå.

Hagaskolan vinnare i Umeå

I Umeå gick årets vinst till Hagaskolan, ett av de tre lag som vi under året har följt. Med hjälp av sin nyfikenhet och kreativitet bevisade de att ungdomar kan bidra med nyttiga infallsvinklar till branschen. Anna Nejati, eventkoordinator hos oss i Umeå, var på plats under tävlingsdagen.

– Det var en otroligt peppande och energifylld stämning i lokalerna. Eleverna var boostade inför sina presentationer, och Hagaskolan var såklart jätteglada och väldigt stolta över att ha vunnit. Det har varit otroligt inspirerande att arbeta med Next Up och att få träffa de här unga eleverna, säger Anna.

Nextup Umeå

Hagaskolan i Next Up Umeå. Foto: Mathieu Bourillon

Som en del i förberedelserna blev Hagaskolan i början av mars inbjudna till en inspirationsdag på vårt Umeå-kontor. Där fick de möta Sam Alvandpour, affärsutvecklare inom IT hos Academic Work. Eleverna fick bland annat arbeta med ett antal specialutformade caseuppgifter, där de fick använda sin kreativa förmåga för att lösa samhällsproblem med hjälp av IT-lösningar. Dessutom fick de testa på att koda, genom utbildningskonceptet Hour of Code.

– Hour of Code är ett enkelt och väldigt roligt sätt att visa hur kod fungerar, och att det inte är så otäckt egentligen. Många har en förutfattad mening att programmering är svårt att lära sig, men det är det inte, säger Sam.

Ny bild av IT-branschen

Både Anna och Sam tror att eleverna genom studiebesöket fick en ny förståelse för IT-branschens bredd, och att caseuppgifterna gav dem självförtroende inför tävlingsdagen – något som i slutändan kan ha bidragit till klassens framgångar i tävlingen.

– Klassens lärare nämnde att studiebesöket hos oss var väldigt betydelsefullt. Särskilt caseuppgifterna var till stor hjälp, i och med att de fick en övning och större förståelse för vad som förväntades av dem under tävlingen, säger Anna.

Sam tillägger:

– Jag tror absolut att besöket ökade elevernas intresse för IT. Jag pratade med klassen efter min presentation, och många sa att ”IT verkar vara bra mycket roligare än jag trodde. Jag trodde att man bara satt och programmerade!

Jonatan Lidström, Affärsområdeschef för IT hos Academic Work, menar att en viktig funktion av Next Up är just att vidga den snäva uppfattning som många har av IT-branschen.

– IT-branschen är otroligt bred och det finns karriärvägar för alla typer av människor. Oavsett om du är intresserad av det visuella, kommunikativa eller tekniska så finns det väldigt fina möjligheter.

Behövs fler initiativ

Att tävlingen sått ett frö hos flera av de tävlande eleverna är Jonatan övertygad om, men han tror också att tävlingen har potential att göra skillnad i ett större sammanhang.

– Jag hoppas och tror att Next Up kan ge ringar på vattnet – men det räcker inte. Det behövs fler satsningar av den här typen. I många länder satsar de mer offensivt för att öka intresset för IT-branschen, och om vi i Sverige inte på riktigt öppnar ögonen för den kompetensbrist som finns så kommer vi som land att hamna efter.

Även i Stockholm och Göteborg är tävlingen avgjord för i år. För våra klasser från Mälarhöjdens skola och Casa Montessori blev det tyvärr ingen vinst – men förhoppningsvis en stor del inspiration och nyförvärvad kunskap.

/ Antonia Hallberg, marknadsassistent Academic Work

(Inlägget är också publicerat på Academic Works blogg. På bild nedan, från vänster: Anna Nejati, eventkoordinator, Sam Alvandpour, affärsutvecklare inom IT och Jonatan Lidström, Affärsområdeschef för IT – alla från Academic Work)

  • Publicerat av: Next Up
  • Datum: 19-05-2015
  • Okategoriserade


Hur lockar vi 60 000 personer till IT-branschen?

När jag är ute och pratar med skolungdomar får jag ofta höra att IT verkar tråkigt och svårt – är det inte bara en massa programmering? Samtidigt ökar betydelsen av IT i samhället och användningen av smarta telefoner och surfplattor kryper allt lägre ned i åldrarna. Behovet av IT-kompetens ökar medan intresset att välja IT-yrken bland skolungdomar är svalt. Som en konsekvens går vi en enorm kompetensbrist inom  IT och telekomsektorn till mötes. Enligt branschorganisationen IT&Telekomföretagen kommer vi att ha ett underskott på 60 000 personer år 2020. Det är mindre än fem år fram i tiden.

För oss och andra företag i IT-branschen har det högsta prioritet att verka för att vända den här trenden. På kort sikt måste vi arbeta för att det finns rätt utbildningsplatser på universitet och yrkeshögskolor men hur säkrar vi tillväxten på längre sikt? En mycket viktig insats vi kan göra är att synliggöra IT-branschen och dess möjligheter för skolungdomar. Att inspirera dem och få dem att förstå att programmering inte är ett mål i sig utan ett fantastiskt medel som kan lösa samhällets framtida utmaningar.

2014 startade IT&Telekomföretagen tävlingen Next Up, ett samverkansprojekt mellan IT-branschen och högstadieskolor i Sverige. Tävlingen handlar om att ge skolungdomar en bättre uppfattning om vad IT handlar om genom att ge dem konkreta utmaningar från riktiga IT-företag att arbeta med under terminen och samtidigt tävla med andra skolor om vem som presenterar den bästa lösningen. Det kändes självklart för oss på Hogia att stötta det här initiativet. I år gick vi in som guldpartner. Det har varit väldigt givande för oss att ta del av ungdomarnas kreativitet och dessutom en bra fingervisning om vad våra kunder kommer att efterfråga i framtiden.

Barbro Lien Rönn, Hogia och Fredrik von Essen, IT&Telekomföretagen

Barbro Lien Rönn, Hogia och Fredrik von Essen, IT&Telekomföretagen

Nu är det dags för 2016 års omgång av tävlingen som kommer att ske i fyra regioner; Umeå, Stockholm, region Väst och Skåne. I förra veckan hölls ett informationsmöte med IT-företagen i Skåne-regionen för att samla partners till tävlingen. Responsen var mycket positiv.

Det här är en av många åtgärder vi som bransch måste göra för att hitta morgondagens digitala talanger och säkra IT-branschens framtid i Sverige. På Hogia har vi precis inlett vår största satsning på systemutveckling någonsin och kommer att behöva anställa ytterligare 150 medarbetare fram till 2020. Det är helt avgörande för vår framtida utveckling att vi kan anställa den kompetens vi behöver.

/ Barbro Lien Rönn, HR-expert Hogia Guldpartner Next Up Väst 2015

  • Publicerat av: Next Up
  • Datum: 07-05-2015
  • Okategoriserade


The future generation takes IT trends for granted

A few weeks ago, I attended Next Up, an IT competition for eighth graders inKista, the Silicon Valley of Stockholm. The purpose of this initiative was to increase interest in the IT industry, especially among young girls, and to let the future generation of IT professionals interact with us company representatives.

nextup_peråsberg

At the end of last year, a number of school classes were invited to participate in solving a case designed by technology companies like HPEricsson and IFS. The classes worked on these cases together for months and on the competition day, a jury of IT professionals and entrepreneurs gave them feedback on their solutions.

IFS Labs director Martin Gunnarsson had created one of the cases on social media and the environment, and the panel judging the solutions was led by IFS product director Ulrika Holmbring.

Hundreds of teenagers from all over the city had met up to cheer for their class representatives as they presented their ideas in a manner much like those talent showswe’ve grown accustomed to.

After seeing four different solutions to the IFS case, each more innovative than the last, the most evident take away for me was how easily these teenagers incorporate concepts that are today considered “hot” in the IT industry.

Each of the four solutions used versions of gamification to transform tedious tasks like registering receipts into fun tasks where the user is instantaneously rewarded for completing a task. A majority of the cases contained virtual currencies as the means of transaction and the Internet of Things and cloud were natural components of the solutions.

Did they mention “the Internet of Things” and “Cloud”? Of course not. And in fact that makes their use of these concepts even more significant.

nextup_peråsberg2

Why put a name on something as trivial as the ability to save anything anywhere, or have fun and get points while working on a project? These are established ideas in a generation grown up using wearable technology. You’ve heard it before: the future IT generation will take much of what we consider cutting edge today for granted. The cases presented at Next Up prove that to us once again.

Is the industry ready for them? Perhaps not today but IFS and other global IT companies strongly support these kinds of initiatives where we get a chance to meet our future employees for a reality check.

I believe that the take away for us IT professionals attending the event is that in ten or so years, we will have colleagues that expect work to be a fun competition where their performance in scored in real-time (bye-bye yearly appraisal meetings); where all their wearable technology has a full interface to relevant IT systems; and where professional social media like LinkedIn has developed from a digital CV database (yep, that is still how most of us use it today) to a truly buzzing marketplace blurring the line between colleagues and your personal network.

I look forward to meeting them!

/ Per Åsberg, Global Brand Messaging Manager IFS

  • Publicerat av: Next Up
  • Datum: 31-03-2015
  • Okategoriserade


Next Up: Digital Girl Power!

Igår tisdag avslutades årets upplaga av Next Up, där finaltävlingar under veckan som gått genomförts i Umeå, Stockholm och Västsverige. Tillsammans har närmare 1000 åttondeklassare jobbat med case från våra medlemsföretag. Varje skola företräds av fem elever, och i de tre segrande lagen från Hagaskolan, Carlssons skola och Smedingeskolan fanns totalt 11 tjejer och fyra killar!

När Next Up drog igång förra året hade vi en regel att lagen som representerar sin klass under finalen skulle ha en 3-2-fördelning mellan könen, för att säkra balansen mellan killar och tjejer. Detta, tillsammans med att lagledarna som coachar skolorna under case-arbetet kommer från DataTjej (ett nätverk för kvinnliga IT-högskolestudenter), skulle hjälpa till att uppnå projektets syfte att ”inspirera ungdomar, i synnerhet tjejer, till en framtid inom IT”.

Det visade sig att 3-2-regeln blev svår att hålla, fast från ”rätt” håll så att säga. Flera av fjolårets lag – bland annat det vinnande från Birkaskolan – hade både fyra och fem tjejer som ABSOLUT ville ingå i lagen. Med vår ambition att främja tjejer så blev det larvigt att hålla fast vid regeln, så vi ändrade den till ”minst 2 tjejer” (detta är dock obrottsligt).

Vad vi sett i år, och detta inte bara bland vinnarlagen utan bland alla som tävlat, är en klar övervikt av tjejer. Jag fick höra en träffande förklaring när Kunskapsskolan Nacka vid presentationen av sitt Sogeti-case fick frågan om varför det bara var tjejer med i laget: ”Vi delade upp oss i grupper och tog fram olika förslag på lösningar, och det visade sig att grupperna med de bästa lösningarna hade enbart tjejer”.

Både IT-bransch och IT-utbildnings-Sverige har en hel del kvar att göra när det gäller könsfördelning och jämställd rekrytering, men när det gäller Next Up kan man banne mig inte klandra oss för att vi inte låter tjejerna ta plats. Eller tjejerna för att de inte har intresse.

Det finns hopp alltså – och väldigt goda grunder för att fortsätta med Next Up!

/ Fredrik von Essen, ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor på IT&Telekomföretagen och övergripande projektledare Next Up

Ps. Vill ni delta nästa år? Anmäl gärna intresse redan nu.

allavinnarlag

  • Publicerat av: Next Up
  • Datum: 25-03-2015
  • Okategoriserade